Köp- och leveransvillkor

1. Allmänt

Följande villkor gäller för avtal med Hagafors Evo om köp och leverans av varor, tjänster och digitala produkter till kunder i Sverige samt kunder i de övriga länder vi levererar till. För e-handel gäller Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Vi säljer till både privatpersoner och företag.

2. Priser

Pris anges i svenska kronor, SEK, och inkluderar moms för order till mottagare inom EU. Momsbeloppet redovisas på orderbekräftelsen/ kvittot. Vi reserverar oss för eventuella prishöjningar, momsjusteringar, valutaförändringar, tryckfel, prisfel, slutförsäljningar, lagerfel, leveransförseningar etc i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.

3. Betalningsansvar och åldersgräns

Att lägga en order via hagafors.se medför betalningsskyldighet. Du som kund godkänner det betalningsansvaret genom att acceptera våra köpvillkor i kassasteget och klicka på knappen “Köp nu”. Hagafors Evo expedierar inte beställningar till personer under 18 år utan godkännande av målsman.

4. Betalning

Att handla hos Hagafors Evo är enkelt och säkert. På hagafors.se kan du betala med Swish Handel. Till återkommande kunder erbjuder vi också pappersfaktura med 15 dagars kredittid.

5. Fraktavgift vid köp i webbutiken

Vid beställningsvärde över 500 kr (SEK), eller om du väljer att hämta ditt paket i någon av våra butiker, så tillkommer ingen fraktavgift. Vid beställningsvärde under 500 kr är fraktkostnaden 50 kr för leverans inom Sverige till något av Postnords ombud, eller 129 kr för hemleverans. För frakt till adress i annat land än Sverige inom EU är avgiften SEK 175.
Om din beställning måste delas upp på fler än en leverans, debiteras du inte extra fraktavgifter för efterföljande leveranser.

Vi kan dessvärre för närvarande inte expediera order till mottagare i länder utanför EU.

6. Leveranser

Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar. Vid långhelger, rea och perioder av hög orderingång kan leveranstiden bli förlängd, men vi gör vårt yttersta för att du ska få ditt paket så snabbt som möjligt. Om din beställning av någon anledning skulle bli försenad, kontaktar vi dig. Din beställning kan behöva delas upp på fler än en leverans, vilket innebär att paket kommer fram med olika ankomstdatum. Du har alltid rätt att häva köpet hos oss vid en eventuell leveransförsening.

Alla våra leveranser inom Sverige sker med Postnord och det innebär att paketet kommer till Postnords ombud, t.ex. en livsmedelsbutik eller annat utlämningsställe på din hemort.

Om du uppgav uppgifter om e-postadress och/eller mobilnummer vid din beställning, kommer du få uppgifter om kolli-ID skickat till dig så snart Postnord mottagit ditt paket för leverans, alternativt att du följer leveransen i Postnord app. Med hjälp av kolli-ID kan du också bevaka ditt pakets status på Postnords hemsida. Om du har några specifika önskemål gällande leveransen kontakta alltid vår kundservice så försöker vi hitta en lösning.

När paketet anlänt till utlämningsstället skickas en avi till dig. Om du anger ditt mobiltelefonnummer vid beställningen så får du istället ett ankomstmeddelande via sms. 

7. Leveranser utanför Sverige

Vi skickar beställningar till länder inom Europeiska Unionen (EU). Gällande fraktkostnad till adresser inom EU är SEK 175 inklusive moms per order. Leveranstiden till mottagare bosatt utanför Sverige blir någon dag längre än leveranstiden inom Sverige. För mer detaljerade uppgifter, kontakta oss så hjälper vi dig.

Vi kan dessvärre för närvarande inte expediera order till mottagare i länder utanför EU.

8. Ej utlösta paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera kunden en avgift för ett paket som inte hämtats ut från ombudet. Avgiften (för närvarande 250 SEK) avser kostnaden för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnad.Paketet ligger kvar i cirka 14 dagar från ankomstdagen hos ditt ombud. För frågor kring din paket, kontakta oss så hjälper vi dig.

9. Vill du returnera eller byta en vara?

Du har rätt att returnera ditt köp utan att ange skäl inom 30 dagar från det datum du, eller ditt ombud, mottog paketet. Skickas varorna på din order i fler paket än ett, så gäller 30 dagar från att det sista paketet mottogs.

Du har som kund rätt att undersöka och prova produkten. Vill du returnera den rekommenderar vi att produkt och förpackning återsänds i sådant skick att de kan säljas igen. Om du har hanterat varan och/eller förpackningen i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion, kan du bli skyldig ersättning för varans eller förpackningens värdeminskning. Observera att bytes-/returrätt gäller inte brutna plomberade varor och presentkort.

10. Ångerrätt

Du har rätt att returnera ditt köp utan att ange skäl inom 30 dagar från det datum du, eller ditt ombud, mottog paketet. Skickas varorna på din order i fler paket än ett, så gäller 30 dagar från att det sista paketet mottogs.

De returnerade varorna ska skickas till oss utan onödigt dröjsmål, senast 30 dagar efter det orderns sista paket mottagits. I händelse att dina varor skickas till oss senare, förbehåller vi oss rätten att neka returen/bytet.

11. Vad kostar det att returnera eller byta?

Hos Hagafors Evo har du som kund alltid fri returfrakt inom Sverige. Vid en eventuell retur måste du använda dig av den bifogade returfraktsedeln för att Hagafors Evo ska stå för returfrakten, annars står du som kund för fraktavgiften. Väljer du att själv bekosta frakten och hur varan skickas tillbaka, så ansvarar du själv för varan tills den når oss, alltså även under transporten.

Returfraktsedeln bifogas i ditt paket tillsammans med din beställning. Lägg ner produkterna som du önskar skicka tillbaka och märk paketet med “Kundretur”. Hagafors Evo betalar även för frakt på paket som skickas tillbaka till dig vid en eller flera byten.

12. Återbetalning

För köp via hagafors.se som returneras är normal återbetalningstid 1-3 bankdagar, men senast 14 dagar, medan ett butiksköp betalat med kort som returneras i butik kan vanligtvis återbetalas direkt. Skickar du din retur per post och i förväg har meddelat oss om den, har vi rätt att hålla återbetalningen tills det att vi mottagit varan från dig alternativt att du kan uppvisa bevis på att du återsänt varan.

Normalt återbetalas pengarna till det betalsätt du använt vid köpet.

13. Reklamation

Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera i upp till tre år från köpet, dock inom skälig tid (två månader) från att ett fel upptäckts. Reklamationer kan göras genom att kontakta oss på evo@hagafors.se. Var beredd på att uppge relevant information för att vi ska kunna hantera din reklamation. Ersättningsleveransen sker helt utan kostnad för dig. Vid reklamation står Hagafors Evo för fraktkostnader, det är därför viktigt att använda sig av frakthandlingarna som skickats från oss. Väljer du att själv bekosta frakten och hur varan skickas tillbaka, så ansvarar du själv för varan tills den når oss, alltså även under transporten.
Produkten/-er som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av Hagafors Evo.

14. Tvist

I händelse av tvist där Hagafors Evo och kund inte kan komma överens avser vi att medverka i s k  Alternativt tvisteförfarande (ADR, Alternative Dispute Resolution) i enlighet med de av EU framtagna reglerna därikring (Lag (SFS 2015:671) om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden.

Avsikten med alternativt tvisteförfarande är att bl a att utanför domstol möjliggöra ett enkelt, effektivt och billigt sätt att lösa tvister mellan konsumenter och näringsidkare inom EU. Istället för domstol behandlas ärendet av neutrala tvistlösningsnämnder som för parterna, konsumenten och näringsidkaren, föreslår eller ålägger en lösning.

Om du önskar få ditt ärende behandlat som ett alternativt tvistförfarande kontaktar du den lokala tvistlösningsnämnd som hanterar din fråga. För konsumenttvister inom Sverige är det Allmänna reklamationsnämnden (ARN):

Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Sverige

Vid eventuell tvist följer Hagafors Evo Allmänna Reklamationsnämndens beslut. 

15. Personuppgifter

De personuppgifter du lämnar till Hagafors Evo hanteras med största respekt och vi ber om ditt samtycke du till att vi använder insamlad information för att fullgöra våra åtaganden mot dig och tillhandahålla den service du förväntar dig. Vi behöver dina personliga uppgifter för att vi ska kunna behandla din beställning och göra eventuell kreditkontroll, för att via SMS och e-post kunna meddela leveransstatus, eller kontakta dig i händelse av problem med leveransen av din order.

Du har enligt lag rätt att få ta del av den information som vi har registrerad om dig, och få uppgifter ändrade eller raderade.

16. Force Majeure

Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i de här villkoren i händelse av ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.

17. Bolagsinformation

Hagafors Evo är en enskild firma med säte i Vaggeryds kommun.

Postadress: c/o Peter Fransson, Hagafors, 560 13 HOK
Org nr: 800322-2539
Momsregistreringsnummer: SE800322253901
E-post: evo@hagafors.se
Telefon: 070-240 19 85